Безпека життєдіяльності

Тема: БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ – БЕЗПЕКА ЖИТТЯ

Мета: обґрунтувати важливість безпечної поведінки на дорозі задля збереження життя людини.
Завдання:
     розкрити сутність понять: безпека, безпека на дорозі;
     ознайомити учнів із моделлю безпечного дорожнього середовища «Трикутник безпеки»;
     сприяти розумінню власної відповідальності за безпеку на дорозі.
Необхідне забезпечення: плакати з визначенням поняття «Безпека» та моделлю «Трикутник безпеки», матеріали місцевої преси про ДТП за участю дітей.

План заняття
1.  Вступне слово (2 хв.).
2.  Інтерактивна бесіда «Чи знаєш ти?..» (8 хв.).
3.  Презентація моделі безпечного дорожнього середовища “Трикутник безпеки» (10 хв.).
4.  Вправа «Зворотній кадр» (13 хв.).
5.  Підведення підсумків (2 хв.).

Хід заняття
Етапи заняття
Зміст
Вступне слово
(2 хв.)

Рівень оснащення доріг, надійність транспорту і толерантна поведінка учасників руху – визначний показник досягнень кожної країни, культури нації. 11 травня 2011 року згідно із резолюцією Генеральної Асамблеї ООН, прийнятою 2 березня 2010 року, світова спільнота оголосила початок Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху (2011 – 2020 роки). З цієї нагоди Президент України В. Ф. Янукович доручив Кабінету Міністрів України вжити необхідних заходів задля організації відповідної роботи у поточному році та формулювання перспектив такої діяльності на період десятиріччя.  
Інтерактивна бесіда «Чи знаєш ти?..» (8 хв.)

Педагог пропонує учням заздалегідь приготовану інформацію про ризиковані та небезпечні ситуації на дорозі, цікаві факти про учасників дорожньо-транспортного руху, починаючи словами: «А чи знаєте Ви, що…» (див.   матеріали до уроку. Обов’язковим  є використання запитань щодо засобів захисту водія і пасажирів у легковому автомобілі). 
Запитання для обговорення:
-         На які роздуми спонукають Вас озвучені факти?
-         Чому учаснику дорожньо-транспортного руху важливо їх знати?
-         Яким чином  людині можна уникнути небезпечних ситуацій на дорозі?
До уваги педагога
Оскільки дана вправа проходить у вигляді інтерактивної бесіди необхідно, поставивши запитання, давати можливість учням обґрунтувати відповіді та висловитись тим, хто має іншу точку зору. Разом з тим, педагогу намагатись не відповідати «замість» учнів. На завершення вправи необхідно задати прикінцеві запитання для обговорення.
Презентація моделі оточуючого дорожнього середовища “Трикутник безпеки» (10 хв.).
Дана вправа складається із декількох етапів. На першому етапі педагог пропонує учням назвати учасників дорожнього середовища (наприклад, машина, автобус, пішохід, пасажир та ін.) та фіксує на окремому аркуші паперу (або дошці) усі відповіді учнів. На другому етапі педагог, використовуючи відповіді учнів знайомить їх із моделлю безпечного дорожнього середовища «Трикутник безпеки» (див. інформаційні матеріали для педагога).
До уваги педагога
Під час презентації моделі необхідно малювати великий рівносторонній трикутник, поступово, в процесі розповіді, підписуючи його вершини. 
Запитання для обговорення:
-         Чому у середині трикутника знаходиться слово «безпека»?
-         Як ви розумієте поняття «безпека»?
До уваги педагога
Перед тим як задавати наступне запитання для обговорення, педагогу необхідно додати до озвучених учнями тлумачень поняття безпека, власне визначення: Безпека – це стан, при якому ніщо кому– або чому–небудь не загрожує.
 
Вправа «Зворотній кадр» (13 хв.)
Перед початком вправи педагог об’єднує учнів у міні групи по 5-6 осіб (кількість учнів у міні групах може змінюватись, в залежності від кількості учнів у класі). Кожна група отримує підготовлені педагогом вирізки з місцевих газет та інших джерел факти дорожньо-транспортних пригод за участю дітей. Учням у міні групах необхідно протягом 5-7 хвилин ознайомитись із ситуаціями та проаналізувати їх, використовуючи «Трикутник безпеки».
До уваги педагога
Необхідно наголосити учням, що під час аналізу варто звертати увагу не тільки на причини ДТП, а й спробувати визначити умови, за яких можна було б уникнути небажаних наслідків.
Запитання для обговорення:
-         Назвіть основні причини, які спонукають учасників дорожнього середовища порушувати існуючі правила безпеки.
-         Що необхідно враховувати та які дії здійснювати аби не наражати на небезпеку себе та інших?
Підведення підсумків (2 хв.)
Педагог пригадує разом із учнями все, що відбувалося під час заняття. Він ставить учням наступні запитання:
- Яку нову інформацію ви отримали під час заняття?
- До яких висновків ви дійшли?
Наприкінці заняття педагог пропонує учням, щоб вони обговорили все почуте на занятті разом із батьками та друзями.


  
 Додатки

Запитання та інформація до інтерактивної бесіди «А чи знаєте ви ..?»
Запитання: Яке явище в сучасних умовах називають «убивцею № 1» у світі?
Дорожньо-транспортні пригоди називають «убивцею № 1» у світі.
Запитання: Яке місце в Європі посідає Україна за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод?
Прикро визнавати, але за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод Україна посідає п'яте місце в Європі. За офіційною статистикою, торік в аваріях загинуло 4 709, травмовано – 38 917 осіб. Кожен третій загиблий – молода людина віком до 29 років.
Запитання: Що може трапитись із водієм, який із швидкістю 80 км/год здійснює наїзд на певну перешкоду?
Через 0,026 секунди після удару вдавлюється бампер із силою, яка у тридцять разів перевищує вагу автомобіля; через 0, 039 секунд водій разом із сидінням стрімко рухається вперед на 15 см.; через 0,044 секунди він грудною клітиною ламає руль автомобіля; через 0,050 секунди швидкість падає настільки, що на автомобіль й на усіх пасажирів починає діяти сила тяжіння, яка у 80 разів перевищує їх вагу; через 0,068 секунди водій із силою у 9 тон вдаряється у щиток приборів; через 0,092 секунди водій та пасажир, який сидить поряд одночасно врізаються головами у переднє вітрове скло та отримують смертельні травми. Через 0,100 секунди, водія, який нахилився на руль відкидає назад; через 0,110 секунди автомобіль починає повільно рухатись назад; через 0,113 секунди, пасажир, який сидить позаду водія – якщо він теж не пристебнутий ременем безпеки – опиняється з ним на одній лінії та наносить йому ще один удар й одночасно отримує смертельні ушкодження; через 0,150 секунди уламки скла та заліза падають на землю. Місце зіткнення опиняється у пилюці. Таким чином, усе відбулось менше аніж за дві десятих секунди.
Запитання: Які частини тіла пішохода зазнають найбільших травм у випадку зіткнення з ним автомобіля?
 У дорослих цей удар припадає на нижні кінцівки, а в дітей – переважно на грудну клітину та голову. Це пов’язано з різницею у зрості між дорослими та дітьми. Саме тому діти зазнають більш важких ушкоджень.
Запитання: Наскільки зменшується вірогідність смертельного результату при використанні ременів безпеки?
Згідно розрахункам японських досліджень, застосування ременів безпеки допомагає уникнути смерті в 75 випадках зі 100. Американські дані ідентичні: 77 випадків зі 100, а при перекиданні – 91 зі 100.
Згідно статистиці вірогідність смертельного результату при фронтальному зіткненні для водіїв, що користуються ременями безпеки, зменшується в 2,3 рази, при бічному зіткненні – в 1,8 рази, а при перекиданні автомобіля – в 5 разів. По відношенню до пасажирів статистика дає ще більш обнадійливі цифри – при лобовому зіткненні ступінь ризику для пасажирів, які користуються ременем безпеки в 9 разів менше, ніж для тих, які не користуються.
Запитання: Що може трапитись, якщо подушка безпеки спрацює, коли людина не пристебнута ременем безпеки?
Людина за інерцією рухається вперед й удар подушки безпеки буде рівноцінний удару на панель приборів. Таким чином, людина може сильно себе травмувати. Подушка безпеки без ременя безпеки може вбити людину, однак в поєднанні з ним – врятувати життя.
Запитання: Яким чином можна убезпечити дітей, що є пасажирами автомобіля?
Особливо серйозні травми під час зіткнень отримують діти, що сидять не в дитячих сидіннях і не пристебнуті ременями. Тримати дітей на руках теж небезпечно, оскільки при зіткненні, навіть при швидкості близько 40 км/год, дитина вагою 5,5 кг дає на руки того, хто її тримає, навантаження рівноцінне 110 кілограмам. Утримати таку вагу жінці навряд чи вдасться. Найменших дітей (малюків у віці до 18 місяців) краще всього перевозити в дитячому сидінні, встановленому ззаду спинкою вперед. При зіткненні забезпечується хороший захист потилиці і спини. Крім того, дитячі сидіння для дітей вагою 9-18 кг повинні обладнатися ременями з п'ятьма точками кріплення. Така схема дозволяє розподілити ударне навантаження при зіткненні по більшій поверхні тіла дитини, чим знижується вірогідність отримання важких травм.





Тема: Життя – найвища цінність.

Мета: запобігати нещасним випадкам, сприяти охороні життя і здоров'я дітей, застерігати від необачних, необдуманих вчинків.
І. Вступна бесіда.
- А чи задумувались ви, коли-небудь, над тим, яка найвища мета і найбільша мрія ваших мами і тата?
Загалом ви правильно визначили: найбільша мрія батьків - щастя і добробут їх дітей. Вони подарували вам цей світ із блакитним небом і ясним сонечком, хлібними полями і прекрасними містами, ріками і горами. Пташиним співом і чудовими квітами, - світ, у якому вас чекає так багато цікавого, незвіданого. Життя прекрасне, незважаючи на труднощі. І коли воно обривається в юному віці - це велика трагедія, а для батьків - рана, яка вже ніколи не загоїться. Такі випадки, на жаль, трапляються, і найбільше їх - через нерозважливість і неслухняність дітей. Ось послухайте одну історію, не вигадану, а взяту з життя.
ІІ. Слухання оповідання.
Павлик дуже любив свою маму. Коли її ніжні руки торкались його неслухняного чубчика, йому було так хороше, забувались усі неприємності... Але останнім часом він став уникати маминої ласки: ще побачать хлопці, кепкуватимуть, мовляв, мамин мазунчик... Він менше став прислухатись до маминих порад, повчань - не маленький, сам знає.
Цього ранку хлопчик зібрався до школи швиденько, чим приємно здивував неньку: любив-бо поніжитись у тепленькому ліжку. Сніданок їв похапцем, хоч до початку уроків часу було ще доволі.
- І чого так хапаєш, немов жене хтось за тобою?
- А в нас сьогодні контрольна з математики, от ми й домовились раніше прийти та разом повторити весь матеріал.
Павлик низько нахилився над тарілкою, щоб мати не помітила, як він почервонів. Адже збрехав: не скаже ж він мамі, що вони з Костиком вирішили перед уроками піти на річку й спробувати лід (Костику саме подарували нові ковзани).
Коли Павлик прийшов на берег, Костика ще не було. Річку скував лід, притрушений тоненьким шаром снігу. І якби не той сніжок, може, помітив би хлопець, що там, посередині, де бистрина, лід темніший, бо тоненький, може, був би обережніший...
Почепивши сумку з книжками на гілку верби, Павлик ступив на кригу. Притупнув каблучком - лід витримав. Спробував проїхатись на підошвах, вичовганих ковзанками. Краса! Описав невелике коло при березі й поглянув на стежку, звідки мав надійти Костик.
"От сонько, знову проспав, - майнула думка. - Ось пройдусь разок до он того берега й назад"...
Розігнався й помчав до середини річки. Раптом під ногами тріснуло, хлопчик інстинктивно розкинув руки й опинився в крижаній купелі. Це сталось так несподівано, що Павлик навіть не встиг злякатися. Спробував, спершись на руки, підтягнутись і виповзти з холодної води, яка аж обпікала тіло. Але лід під руками обламався, й він шубовснув у воду. Швидка течія підхопила легеньке тіло хлопчика й потягла під лід...
III. Бесіда за прослуханим.
- Як ви уявляєте собі подальші дії?
- Чи шкода вам Павлика? А його маму?
- Хто винен у безглуздій смерті хлопчика?
- Чого йому не можна було забувати?
- Як ви гадаєте: чи сталось би нещастя, якби вранці Павлик не збрехав
мамі?
- Чому він сказав неправду?
- Чи не було у вас ситуації, коли ви не брали до уваги повчань своїх батьків?
- Чому, на вашу думку, діти не люблять, коли їх повчають або "читають мораль"?
IV. Підсумок.
Звичайно, ви вже не маленькі й багато чого можете вирішувати самі. Іноді вам навіть здається, що цього не помічають дорослі, що вас недооцінюють. Це вас ображає, і хочеться іноді зробити навпаки.
Справді, свою думку треба мати, і неприємно, коли до тебе ставляться, як до малого. Правда?
Та ніколи не забувайте оцінити: а чи добре буде те, що ви задумали? До чого може привести той чи інший ваш вчинок?
До речі, правила безпеки життя існують не лише для дітей, але й для дорослих, і їх потрібно обов'язково дотримуватись. Пригадайте, де, у яких ситуаціях недотримання їх загрожує вашому здоров'ю і життю.
1) Під час користування домашніми газо- і електронагрівальними приладами (назвіть їх);
2) Під час прогулянок, екскурсій, походів, на пасовиську, в полі, в лісі, біля водоймищ;
3) На дорогах, вулицях, де рухається автомобільний транспорт;
4) У разі зустрічі з невідомими предметами, які можуть бути
вибухонебезпечними;
5) Під час вживання фруктів і овочів.
Поговоримо про те, як поводитись у першій ситуації (іншим будуть присвячені спеціальні бесіди).
Уявіть, що Ви - господар (господиня) дому. Вам треба розігріти їжу, нагодувати молодшого братика, прибрати в кімнаті, випрасувати собі й братику одяг, погуляти з малим перед тим, як покласти його спати.
Розкажіть, що ви робитимете, якими приладами і як будете користуватися. (Один учень розповідає, інші, уважно вислухавши, мають сказати, чи дотримався "господар " усіх правил безпеки).
Підсумок. У народі кажуть: "На все воля Божа", "Без Бога ні до порога". Все це так, але не забуваймо: на те Бог дав нам розум і волю, щоб ми чинили правильно. Нагадаю вам ще одне прислів'я: "Береженого Бог береже". Тож будьте мудрими, обачними. Пам'ятайте, і дорослому не зашкодить послухати розумної поради, а тим паче вам, ще не дуже досвідченим. А мати, батько, дідусь чи бабуся, вчителі думають про ваше життя, хочуть, щоб воно було довгим і щасливим, застерігаюсь від лихого. Завжди дійте так, щоб не зашкодити тому, що є у вас найціннішого, що дається лише один-єдиний раз, в своєму життю. Будьте завжди здоровими!




Тема: Бережімо електроенергію
Мета:
- привернути увагу учнів до проблем використання енергії, економії енергії і         енергоресурсів, охорони навколишнього середовища;
- створити мотивації для зберігання ресурсів та енергії;
- стимулювати інтерес до наукових досліджень і практичного застосування знань, отриманих в школі;
- виховувати екологічну свідомість;
- виховувати почуття патріотизму до власної школи.
Хід заняття
 Класний керівник:
Сьогодні у нас з вами трішки незвичайне заняття. Ми здійснимо з вами подорож у ваші власні квартири та перевіримо як добре ви знаєте свій дім і чи є ви справжніми його господарями.
    Ми жевемо з вами у гарних комфортних квартирах. Де всю важку роботу виконують машини. Які це машини?
- Пральна машина, електрична плита, пилесос….
   Завдяки чому вони здійснюють свою роботу?
- Електричному струму
 Електричний струм приносить нам велику користь. Він виробляє енергію.
Що таке енергія?
Енергія – це величина, що показує, яку роботу може виконати тіло.
Енергія необхідна для того, щоб розпочати рух, щось підняти, нагріти, освітити. Саме слово «енергія» не матеріальне. Ми не можемо його ні побачити, ні  відчути на дотик, ні скуштувати на смак. Але навколо нас із вами нічого не робиться без участі енергії.
 Людина досить плідно використовує прилади для виконання роботи з допомогою енергії.
Давйте уявимо, що наша квартира залишилась без енергії. Яку вона отримує у вигляді газу, електроенергії, освітлення…  Що будемо робити?
Нам так хочеться комфортно жити. Але за цей комфорт ми розраховуємося  загибеллю лісів та тварин, затопленням міст, забрудненням повітря. Сьогодні ми спробуємо знайти найпростіші рішення, які допоможуть зберегти енергію.
 - Що таке енергозбереження?
Енергозбереження – заходи, спрямовані на заощадження теплової та електричної енергії, а також використання альтернативних джерел енергії.
А також це зекономлені гроші сімейного бюджету і турбота про тих, хто буде жити після нас на цій планеті.
Одним з таких рішень є навчитися використовувати енергію у себе вдома досить ефективно.
Як же стати господарем дому? Навчитися бережному відношенню до використання енергії?  А енергозбереження в квартирі розпочинається з меншої трати води та світла.
А наша подорож по квартирі розпочинається з ванної кімнати.
Вода з крана тече швидко. За 1 хвилину з відкритого крана витікає 12 – 20 літрів води. А за рік з одного крану втрачається 1000 літрів води, якщо з нього витікає лише 10 крапель за хвилину.  А хіба економити воду так важко?  Давайте сформулюємо правила справжнього господаря:
-          закривати кран, поки чистимо зуби;
-          приймати душ, а не ванну;
-          якщо вода в душі занадто холодна, можна зменшити подачу холодної води;
-          не допускати, щоб вода лилася даремно, вчасно ремонтувати крани;
-          можна економити гарячу воду, зменшуючи струмінь води або її температуру.
Такі прості правила, а ми за рік зможемо зекономити ціле озеро діаметром 200 метрів і глибиною 2 метри. Крім цього ми економимо хімікати, які використовують для очищення води, і енергію, яка використовується на її нагрівання і перекачування.
  А тепер переходимо на кухню. Які правила використання води можна запропонувати на кухні:
- при готуванні їжі не використовуйте більше води, ніж потрібно, закривайте кастрюлі кришками;
- мити посуд не під проточною водою, а використовувати корок в кухонній мийці;
- скип’ятивши ранком воду, налийте її в термос, і ви не будете протягом дня кип’ятити нову порцію води.
 Крім води на кухні досить багато приладів. Ось і холодильник.
Оптимальним місцем для холодильника на кухні є найпрохолодніше місце. При зовнішній температурі 20 градусів холодильник витрачає на 6% менше енергії. Як економити енергію холодильника?
- встановлювати біля холоднішої, краще зовнішньої стіни;
- не встановлювати біля опалювальних і нагрівальних приладів (чим нижче температура теплообмінника, тим рідше він вмикається);
- регулярно розморожувати і просушувати холодильник;
- всі дверцята повинні щільно зачинятися.
А ось ця річ в квартирі просто необхідна. Хто з вас вміє економно користуватися плиткою?
- при готуванні їжі розмір дна каструлі повинен відповідати розмірам джерела теплоти і кількості їжі, що готується;
- каструлі з накипом витрачають близько 50 % енергії.
 Ми зустрічаємо ще двох пожильців кухні: електрочайник та термос.
Далі ми проходимо до кімнати і нам зустрічається праска.
Економити енергію можна і при прасуванні. Для цього потрібно пам’ятати, що суху і вологу білизну потрібно прасувати довше. А отже, і більше використовується енергії. А ще праску можна вимикати за кілька хвилин до кінця роботи.
А ось нам зустрічається житель, який є у кожній кімнаті. Лампочка.
У  приміщенні  використовують три системи штучного освітлення:
- загальне – забезпечуються найпотужнішими світильниками, розташованими в центрі стелі (на 1кв.м. приміщення бути  15-25Вт міцності ламп напруження);
- місцеве – забезпечується необхідне освітлення у певних місцях за допомогою спеціальних світильників з лампами напруження 60-100Вт (в залежності
від роботи, яка виконується);
- комбіноване – досягається використанням місцевого і загального.
Економія електроенергії при штучному досягається:
- правильним вибором типу освітлення;
- використання чистих ламп і світильників (забруднені пропускають на 30% світла менше);
- використання компактних  люмінесцентних ламп (служать у 8 разів довше), використовують енергії в 4-5 разів менше ніж лампи напруження.
Залишена увімкненою 40 – ватна лампа споживає стільки енергії, яка потрібна, щоб розігнати 10 – тонну вантажівку. Отож бережімо електроенергію.
 Скоро зима і нам потрібно готуватися до холодів, щоб зберегти тепло. Як ми можемо зберегти тепло в наших оселях?
Щоб вірно відповісти на це запитання давайте проведемо невеличкий тест.
  1. Восени ви утеплили в квартирі усі вікна, балкони та двері?
  2. Ви не забуваєте закривати двері в під’їзді?
  3. Ви не тримаєте кватирки постійно відчиненими?
  4. На ніч ви закриваєте занавіски, щоб уримати тепло в кімнаті?
  5. У вас в квартирі вірно розташовані меблі: ваш диван , стіл стоять подалі від батареї, щоб тепло вільно проходило в приміщення?
Якщо ви відповіли ствердно на всі питання, то ви гарний господар і добре підготувались до зими.
Значно скоротити втрати тепла можна таким чином:
- встановити пластикові вікна або своєчасно утеплити звичайні;
- утеплити внутрішню частину зовнішніх стін (пінопластові плити, дерев’яні панелі, алюмінієва фольга, гіпсокартон тощо),  ізольовані стіни швидко нагріваються і далі зберігають тепло.
- покрити підлогу товстими килимами чи доріжками;
- розставити меблі так, щоб не перешкоджати проходженню повітря від батареї;
- штори не повинні закривати батареї центрального опалювання;
видалити зайву фарбу з батарей;
- підтримувати вологість повітря 35-65% шляхом частого й короткочасного провітрювання.
Фарбування радіаторів олійними фарбами знижує теплоповіддачу на 8 – 13%, а фарбування цинковими білилами підвищує її на 2,5%.
Ми довго подорожували по власній квартирі. Дізналися про можливості економії енергії. Енергію потрібно берегти не лише дома, а й у школі.
Сьогодні наша планета знаходиться на межі екологічної катастрофи і перша ознака її – парниковий ефект. Він викликаний збільшенням в атмосфері вуглекислого газу, який утворюється в великій кількості при спалюванні топлива. Того топлива, яке використовується для забезпечення наших квартир теплом, світлом і водою. Отже доля нашої планети залежить від нас з вами, від того як ми використовуємо енергоресурси.




Немає коментарів:

Дописати коментар