Правовиховна робота з учнями

Тема: Наші права - щасливе дитинство
Мета: ознайомити учнів із Конвенцією ООН про права дитини, Конституцією України, правами та обов’язками
Обладнання: картки (роздатковий матеріал), Конвенція ООН про права дитини, Конституція України.

        Класний керівник: Доброго дня, діти. Ми зібрались сьогодні для того щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права. Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати?
Учні висловлюють власні думки щодо запитання.
Класний керівник доповнює й узагальнює відповіді.
        Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей була необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішені спорів.
Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той правий». Але коли виникли перші держави; правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов новий закон права. Тепер держава ставала на захист сильного і слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила.
          З тих пір минуло чимало століть. Держави ство¬рювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймав яке небудь політичне рішення, правитель прагнув, задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось прийняти, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них.  Місію такого захисника взяла на себе міжнародна організація ООН.
-  Що ви знаєте про цю організацію?

Учень 1. 1945 року, після закінчення Другої світової війни — найжахливішої і найжорстокішої війни за всю історію людства — народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.
Учень 2. А 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали Загальну декларацію прав людини — документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадянські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.
Учень 3. Загальна декларація прав людини — важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом — і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.
Учень 4. Саме тому 1989 року ООН прийняла окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція — Це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить — пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.

Класний керівник: Давайте пригадаємо, про які права дітей йдеться в Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право?  Але  хотілося б дізнатися, чи добре ви знаєтесь на своїх правах і чи вмієте їх правильно реалізовувати?
- Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз’яснити статті Конвенції про права дитини.

Класний керівник проводить вікторину. По черзі описує негативні ситуації, у які потрапив той чи інший казковий герой. Учні мають визначити, яке право, визначене Конвенцією про права дитини, було порушено стосовно цього героя.
Ситуація 1
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавах сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їхньому віку.).
Ситуація 2
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)
Ситуація З
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною.
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 4
Мауглі не вміє говорити людською мовою — лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі, Мауглі може бути вихований неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)
Ситуація 5
Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників Ходвадсу. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю кореспонденції.)
Ситуація 6
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка? (Згідно з Конвенцією дитина мав право не розлучатися з батьками всупереч й бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)

Класний керівник відзначає учнів, які брали активну участь в обговоренні ситуацій вікторини.
- «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» — ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права  є виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін.
А зараз, друзі, перед вами буде розіграна  невеличка ситуація, у якій діти недоречно заявляють про свої права. Ваше завдання — визначити, чому  герой неправий. Що б ви на місці дорослого відповіли йому? А можливо, він усе ж таки правий у своїх вимогах?

Учитель (звертається до учня). Скажи; будь ласка, чому ти не готовий до уроку?
 Учень. Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки математики. Вони мені нецікаві, до того ж я збираюся після школи поступати до гуманітарного вузу.
Учитель. Але шкільну програму з математики ти маєш вивчати.
Учень.У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви — занадто суворі, хоча самі, на мою думку, не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.
Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.
Учень.Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосуються мене.

Класний керівник: Звичайно, ми добре розуміємо, як неприємно, коли твоїх батьків викликають до школи. І, звичайно, ми вільні у висловлюванні власних думок. Проте закон у цьому випадку на боці вчителя. Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права?
(Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але це право обмежується в деяких випадках. Зокрема, якщо висловлювання власної думки завдає шкоди репутації та гідності іншої особи.)
Отже, давайте підведемо підсумки сьогоднішньої зустрічі.
У кожного з нас є права, і ми повинні добре знати їх, щоб захистити себе, якщо хтось хоче нас образити.


 Але слід знати не лише свої права, але й обов'язки. Прагнучи відстояти свою свободу, не утискайте свободу інших.










 Тема:   Емоції та почуття
Мета: - з'ясувати різницю між емоціями та почуттями;
           - вчитися розрізняти різні емоції за мімікою та жестами.
Обладнання: записи музичних творів "Гуцульські мелодії" В.Попадюк, "Мелодія" М.Скорика, "Веснянка і дощик"      В.Барвінського, "Фантазія" Т.Лазуркевича; картки з ситуаціями.

1. Слухання музики
   Педагог пропонує учням зайняти зручну для них позу і прослухати фрагменти з музичних творів. При цьому педагог звертає увагу учнів на те, що під час слухання музики бажано "намалювати" якісь образи чи уявні картинки, які передають тему музичного твору.
(Якщо педагог не має записів із зазначеними музичними творами , він може підібрати інші мелодії).
2. Бесіда
   Після прослуховування музики педагог просить учнів розповісти, які картинки виникали в їхній уяві, як себе почували діти, що вони переживали. Педагог звертає увагу учнів на те, що під час слухання музики дітям було весело, бадьоро, сумно, радісно, тривожно, приємно тощо (бажано назвати ті емоції та почуття, які називали діти під час обговорення прослуханого музичного твору), іншими словами, діти говорили про свої емоції та почуття.
   (Під час обговорення важливо, щоб діти обов'язково говорили про свої емоції, які вони переживали під час слухання музичного твору. Учитель має запам'ятати або записати на аркуші, які емоції та почуття називають діти).

3. Інформаційне повідомлення
   Педагог обговорює з учнями такі питання:
1.Чи можна прожити без емоцій та почуттів?
2. Для чого людині потрібні емоції та почуття?
Учитель розповідає учням про емоції та почуття, про те, що вони мають спільне і відмінне (дивись: інформаційний матеріал за книгою Рогова Є.І. "Емоції та воля").
   (Картки з визначенням емоцій та почуттів варто прикріпити на дошці, щоб діти занотували їх у свої зошити. Під карткою з визначенням емоцій вчителю доцільно під час розповіді записати у стовпчик кілька їх назв, аналогічно зробити записи під карткою з визначенням почуттів. Наприклад: емоції - радість, подив, цікавість, відраза, гнів; почуття - любов, співчуття, сум, щирість, заздрість)
4. "Зобрази емоцію"
   Педагог об'єднує учнів у пари. Кожна пара отримує картку з описом ситуації, яку учням необхідно зобразити у вигляді сценки. Після підготовки учні показують свою ситуацію, решта учнів намагаються відгадати, яка основна емоція була показана в цій сценці, а після цього один з учнів зачитує зміст тексту з картки.
Картки до гри "Зобрази емоцію".
   Картка "Подив"
Хлопчик дуже здивований: він бачив, як фокусник посадив у порожню валізу кішку і закрив її, а коли відкрив валізу, кішки там не було, а звідти вистрибнув собака!
   Картка " Радість"
У хлопчика був друг. Але настало літо, і їм довелося розлучитися. Хлопчик залишився в місті, а його друг виїхав з батьками на південь. Нудно в місті без друга. Минув місяць. Одного разу хлопчика рано вранці розбудив телефонний дзвінок. У слухавці він почув голос друга. Як же він зрадів!
   Картка " Злість"
Двоє хлопців вчепилися в книжку і сваряться через неї. Кожен намагається вирвати її з рук супротивника. Обличчя в них напружені та злі.
   Картка "Задоволення"
Віра дуже любить солодощі. На день народження мама спекла її улюблений торт, прикрасила його цукатами, шоколадом, родзинками. Увечері до Віри прийшли друзі. Вона пригостила їх тортом. Вони з великим задоволенням смакували його.
   Картка "Сумне прощання"
Од пристані відходить величезний білий теплохід. Оленка з сумом дивиться на пасажирів, серед яких її бабуся. Вона махає високо піднятою рукою: "До побачення! До зустрічі!"
   Картка "Переляк"
Одного разу першокласник побачив у під'їзді свого будинку дивну сценку і написав про неї розповідь: "Я йшов зі школи, зайшов у під'їзд і побачив, що там бігає ганчірка. Я злякався і притиснувся до стіни. Нараз з-під ганчірки вилізло кошеня".  
   (Якщо у грі бере участь більше семи пар, то картки з однаковим завданням можуть отримати по дві-три пари. Під час обговорення варто звернути увагу на те, за допомогою яких засобів учні зображали певну емоцію. Після обговорення педагогу варто наголосити, що свої почуття та емоції люди завжди передають за допомогою слів, міміки, пози, жестів).

5. Підсумок заняття
   Учням пропонується доповнити фразу назвою певної емоції чи почуття. Мені було ......, тому що ........ . Наприклад: Мені було цікаво, тому що я дізнався багато нового.
6. Домашнє завдання
Перед дзеркалом вдома "виліпити" з самого себе скульптури під назвою "Бадьорість", "Впевненість", "Життєрадісність". Запам'ятати позу та міміку. "Надягати" кожну позу не менше трьох разів на день.


Немає коментарів:

Дописати коментар