Національно-патріотичне виховання

Матеріали з національно-патріотичного виховання


План- конспект першого уроку
клас
Тема: «Україна – моя країна!» 
Мета: поглибити знання дітей про Україну, її історію, культуру, формувати в учнів поняття «єдність», «цілісність»; розвивати мовлення дітей, їх кругозір; виховувати любов до рідної країни та почуття поваги до неї.

Обладнання: аудіо записи пісеньТ.Петриненко «Україна», Н. Бучинська «Мова єднання», фізична карта України, стрічки синьо-жовтого кольору, стікери у вигляді промінців, стікери у вигляді серця, вислови відомих людей про Україну, картки з прислів’ями, презентація, проектор.
Хід уроку
1.     1.     Створення сприятливого психологічного комфорту в класі
1.1.         Привітання з учнями
Благослови  нас, добрий Боже,
Благослови, ПречистаМати,
Хай Ваша ласка нам поможе
Щасливо рік шкільний почати!
– Доброго дня, любі ліцеїсти! Щиро вітаю, Вас, з Днем знань – справжнім всенародним святом мудрості, доброти і людяності. Цей день завжди особливо урочистий і хвилюючий, адже саме з нього починається незвіданий, цікавий і, водночас, нелегкий шлях до пізнання, до нових звершень. Бажаю  усім у цьому навчальному році підкорити нові вершини знань, зустріти добрих і надійних друзів та досягти омріяної мети. Традиційно, обов’язковою умовою свята Першого вересня є  перший урок. Якою ж буде тема уроку,спробуйте здогадатись самостійно.
1.2.  Оголошення теми уроку. Створення проблемної ситуації.
Діти, прослухайте, будь ласка, чудовий вірш української поетеси Тетяни Заславської:
Про Україну я пісню співаю,
Кращої в світі для мене нема,
Від небокраю й до небокраю
Навіть шукати дарма…
Нам Україна – мати, родина.
(Так свою Англію люблять англійці
Швецію – шведи, Німеччину – німці…)
Нам не забути свою Україну.
Тому, що ми – українці!
-                     Поміркуйте, діти, про що цей вірш? Яку головну думку хотіла до нас донести поетеса?
-                     Які почуття викликає у вас цей вірш? Чому?

2. Вивчення нового метеріалу
2.1. Актуалізація опорних знань
Україно моя, Україно!
Ти для мене святиня свята.
Неподільна,  чарівна, єдина.
Дідівська й батьківська земля.
– Тема нашого уроку: «Україна-моя країна»
2.1. Вправа «Мікрофон»
–  Як вигадаєте, чому саме так звучить тема першого уроку? *(Діти висловлюють свої думки)
– У зв’язку з останніми подіями в країні, всі жителі нашої держави молять Бога про мир, спокій та єдність і цілісністьУкраїни.
ІІ.  Розповідь вчителя
Наша Батьківщина – Україна, наша багата й щедра українська земля, стала здавна місцем проживання для представників більше 130 національностей; крім самих українців. Це і росіяни, німці, кримські татари, естонці, болгари, греки, молдавани, румуни, угорці, албанці, гагаузи, євреї. Усі вони представники нашого українського народу тощо.
Наша прекрасна земля, її щедрий, співчутливий народ дав захист багатьом малим народам. Усі вони мирно й у злагоді живуть на Україні, пройшовши нелегкі випробування часом, голодом війнами і, навіть, переселеннями народів (кримських татар, німців, навіть самих українців). Український народ зумів дати притулок усім, хто живе у нас, тим, хто повернувся додому після довгих поневірянь (наприклад, кримськотатарському народу до Криму), зумів зберегти рідну українську мову, яка стала державною у молодій незалежній українській державі згідно Конституції, надає постійну допомогу інших народам у розвитку їхньої мови, культури, збереженні історії, побуту, традицій. Терпимість, миролюбність, бажання жити в злагоді з усіма народами, які населяють Україну, завжди було притаманне українському народу, який збагатив свою історію, культуру за рахунок здобутків інших культур тих народів, які заселяли наші землі. Яка чудова наша Україна, кожний її куточок! Скільки нового з життя різних народів, що населяють України ми зможемо сьогодні дізнатись,  познайомившись з історією Ваших родин, де тісно історично переплелися традиції народів, що її населяють, їхніх культур.
-         Як Ви вважаєте, що нас  об’єднує, діти?
-          А що є відмінного у святах (звичаях, традиціях) у народів, які проживають в Україні?
-         Яких норм і правил у житті повинні дотримуватись представники всіх народів, які населяють Україну? Чому?
-         Від чого, від зусиль кого залежить мир, злагода, спокій у нашому суспільстві, державі, країні в цілому?
2.2. Асоціативний кущ «Україна»
– А чим для Вас є Україна? Давайте разом засвітимо Сонце любові, тепла і надії на краще життя, а в середині нашої сонячної системи поставимо таке близьке всім слово – Україна
Рідна земля                           Батьківщина                          батьки

Українськапісня                              Україна           Звичаї

Державнамова                   традиції                  працьовитий народ .
А й справді, Україна – це рідна мова, якою мама співала колискову, бабуся розповідала казки, передаючи одвічну народну мудрість. Кожна людина з теплотою згадує свій дім, це місце, де вона народилася, де пройшло її дитинство. Це її маленька батьківщина, затишне родинне вогнище. Коли скласти маленькі батьківщини кожного з нас, вийде наша велика Батьківщина – Україна.
2.3. Хвилинка – цікавинка. Рубрика «Це цікаво!!!»
За формою державного устрою Україна є унітарною державою, тобто такою, в якій відсутні територіальні одиниці, які б мали політичний суверенітет або самостійність. Важливо, що територіальні одиниці в унітарній державі можуть користуватися соціальним, культурним, економічним, мовним, але не політичним суверенітетом.
Україні як унітарній державі властиві такі ознаки:
* єдина загальнодержавна система органів влади;
*єдине законодавство;
* єдине громадянство;
* єдина система судових, правоохоронних, контрольно-наглядових та інших органів;
* єдина грошова система тощо.
– Яке ключове слово містять всі ознаки України, як унітарної держави?
– Єдина. Наша Україна – Єдина країна.
2.4. «Абетка міст України»
– А чи знаєте Ви, територіальний склад України?
– Україна складається з 24 областей. З безлічі міст та сіл. Зараз побачимо, як добре Ви знаєте населені пункти України. Пропоную гру  «Абетка міст України»
А –   Артемівськ                   О –  Одеса
Б –   Бердянськ                      П –  Почаїв
В –   Волинь                           Р  –  Рівне
Г –    Горлівка                        С – Сторожинець
Д –    Дніпропетровськ          Т – Тернопіль
Е –     Енергодар                     У – Ужгород
Є –    Євпаторія                      Ф – Фастів
Ж –   Житомир                       Х – Хотин
З –    Запоріжжя                     Ц –  Цюрупинськ
І –     Івано-Франківськ         Ч – Чернівці
К –    Київ                               Ш – Шепетівка
Л –    Львів                             Щ –  Щастя
М – Миколаїв                        Ю –  Южноукраїнськ
Н –     Новоселиця                 Я –  Яремче
–  У нашій абетці зібрані великі міста та маленькі містечка, ви називали їх не задумуючись, де  вони знаходяться  на сході чи на заході, на півночі чи півдні. Адже, незалежно від місця  розташування всі ці населені пункти є частинкою нашого спільного дому – нашої України. І ніхто не має права зазіхати на нашу єдність та цілісність.
3.Закріплення знаньформування умінь і навичок.
Завдання "Історичне"
Варіант 1
1.         Найвища посада і титул за часів козацької України. (Гетьман)
2.    Кого з руських князів і за що іменують Великим? (Володимира Хрестителя)
3.    Як стародавні греки називали Дніпро? (Борисфен)
4.    Ім'я руської княгині-християнки. (Ольга)
5.    Автор першого збірника законів "Руська правда". (Князь Ярослав Мудрий)
6.    Одне із штучних морів, створених на Дніпрі. (Каховське)
7.          Хто заснував Запорізьку Січ? (Д. Вишневецький — Байда)
8.    Герої якої битви поховані на Аскольдовій могилі? (Під Крутами)
9.    Назва міста України, жителів якого було винищено за наказом Петра І. (Батурин)
10. Назвіть автора музики Гімну України. (Вербицький)
11. Древньогрецький історик, який першим розповів про скіфів, або екологів. (Геродот)
12. Населений пункт, іменем якого названо перше Євангеліє українською мовою. (Пересопниця)
Варіант 2
1.         Назва Києва у Скандинавських Сагах. (Кенугард – місто кораблів)
2.    Складне слово-назва природоохоронного заповідника в Україні. (Асканія-Нова)
3.         Основоположник української музики. (Лисенко)
4.    Хто з руських князів отримав титул короля? (Данило Галицький)
5.         Від чийого імені отримав назву руський алфавіт? (Кирило, Кирилиця)
6.         Хто були першими їздцями світу, приручивши коня? (Орії-сколоти (скіфи) 4350 літ до Христа)
7.         Звідки походила дружина турецького султана Роксолана Хурем? (З Рогатина)
8.         Назвіть ім'я сестри засновників Києва? (Либідь)
9.         Назва могили, в якій поєднано історію давньої, княжої доби і визвольної війни XX ст. (Аскольдова)
10.Назвіть 6 міст України, які були столицями (Київ, Камʼянець-Подільський, Харків, Галич, Батурин, Чигирин)
11.Як турецькі і татарські людолови називали українців? (Гяури, джаври)
12.Хто і в якій війні вперше запровадив партизанську тактику? (Сколоти (скіфи) проти перського царя Дарія, 513р. до Христа.)

3.1.  Виконання практичного завдання “ОбіймиУкраїну теплом своїх долонь”
–    А зараз кожен учень  отримає  кольорову  долоньку та стікер у вигляді серця,  на якому слід написати за що ви любите нашу країну і ми все це розмістимо навколо ось такого схематичного зображення  території  України ( тобто карти) , щоб наша  Батьківщина була захищена  любов’ю, теплом наших  долонь. Цю карту ми повісимо у класі  й будемо завжди пам’ятати, що ми  є громадяни своєї милої  України. Ми її сини і доньки , а тому ми все робитимемо для того, щоб Вітчизна наша процвітала, була могутньою державою. А ви , діти, будете старанно вчитись на благо своєї Вітчизни.
3.2.  Стрічка єднання «Якою я бачу свою Україну в майбутньому»
Під аудіозапис пісні «Мова єднання» діти утворюють ланцюжок з синьо-жовтих стрічок і озвучують, якою вони бачать Україну через кілька років.
4. Підсумок уроку
4.1. Молитва за Україну.
Боже великий, єдиний,
Нам Україну храни,
Волі і світу промінням
Ти її осіни.
Світлом науки і знання
Нас, дітей, просвіти,
В чистій любові до краю,
Ти нас, Боже, зрости.
Молимось, Боже єдиний,
Нам Україну храни,
Всі свої ласки-щедроти
Ти на люд наш зверни.
Дай йому волю, дай йому долю,
Дай доброго світу,
Щастя дай, Боже, народу
І многая, многая літа.

(Діти передають свічку по колу)




Тема: Мій сонячний дім – моя Україна
Мета: виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, пошану до свого  народу, бажання приносити користь своїй країні; розвивати громадянську свідомість, пізнавальні інтереси.
Обладнання: стенд «Державні символи України», вишиванки, вишиті рушники,   рослини-обереги, малюнки, плакати.

Хід заняття
І. Організаційний момент
1.                Красивий, щедрий, рідний край
І мова наша - соловїна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься  …     (Україна).
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття
     Наша держава – одна з найбільших країн у Європі. Щасливі ми, що народилися і живемо в Україні. Тут жили наші прадіди, живуть батьки, тут корінь українського народу. І де б не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови. Україна – це наша історія. Бо поки ми пам’ятаємо історію свого народу, ми існуємо, як нація. Від розуміння і любові кожного з нас залежатиме, яким буде майбутнє України.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.                Бесіда «Що для кожного з вас Україна?»
   ( Україна – це рідний дім, рідне село, мелодійна, ніжна мова, вишиванки, верба і калина…).
2.                В кожної людини є своя маленька батьківщина – це її домівка, вулиця, село, що є частиною великої Батьківщини.
-                     Яке місце на нашій планеті вважається найкращим?
-                     Але чому ж так ніжно тріпоче серце при згадці про старе дерево чи скромні квіточки. що ростуть біля батьківського порогу? Мабуть тому, що серце приростає саме до рідної землі, яка випестила тебе і яку ти зігрів своїми руками. І так буває завжди – любов до великого і безмежного починається з любові до малого. Рідний куточок землі стає для людини найкрасивішим та наймилішим.
-                     Ми часто чуємо словосполучення «рідна земля», «рідний край». Що означають вони?  Послухаємо вірші:

Поле широке, небо високе
В променях сонця сія.
Верби. Калина… В даль пісня лине –
То Україна моя.

Є у всіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
То прекрасна Україна,
Нашого народу дім.

Моя Україно, тебе я кохаю –
Тут дім мій, тут друзі живуть.
Тут мовою рідною пісня лунає
І мальви по селах цвітуть.

Україно, земле рідна,
Земле сонячна і хлібна,
Ти навік у нас одна,
Ти, як мати, найрідніша,
Ти з дитинства наймиліша,
Наша отча сторона.

У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть,
У рідному краї і небо безкрає,
І ріки-потоки, мов струни течуть.

Одна Батьківщина, і більш не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.


3.                А що значить бути громадянином України?
  (Дотримуватись законів України, дбати про добробут і розквіт України).
-                     Чи вважаєте ви себе громадянами?
4.                Зачитування вірша В.Симоненка, обговорення змісту.
Люди – прекрасні. Земля, мов казка.
Кращого сонця ніде нема.
Загруз я по серце у землю вязко.
Вона мене цупко трима.
І хочеться бути дужим,
І хочеться так так любить,
Щоб навіть каміння байдуже
Захотіло ожити і жить!
Воскресайте, камінні душі,
Розчиняйте серце і чоло.
Щоб не сказали про вас грядущі:
-                     Їх на землі не було…
5.                Повчання Володимира Мономаха дітям
Стався до інших так, як хочеш, щоб ставилися до тебе.
Зміцнюй тіло й душу, просвітлюй розум.
Працюй так, щоб після тебе нічого не переробляли.
Будь завтра кращим, ніж ти є сьогодні.
Не давай сильним принижувати слабких.
Не залишай хворих, не забувай про бідних.
Не май гордині ані в розумі, ані в серці.
Пізнавши все добре, памятай, а чого не знаєш – того навчайся.
Живи для Батьківщини та люби людство.
7. Робота в групах.
( У кожної групи стрічки паперу, на яких записано по одному твердженню з переліку сімейних традицій і цінностей. Відібрати :
І група – «Сімейні традиції»
ІІ група – «Сімейні цінності».
·               Вишивання рушників, серветок, сорочок.
·               Принциповість у взаєминах.
·               Спільна праця батьків і дітей на присадибній ділянці.
·               Наслідування дітьми професії батьків, родинні династії.
·               Довірливе спілкування між батьками і дітьми.
·               Дбайливе ставлення кожного до своїх рідних.
·               Дотримання порядку в домі.
·               Взаємоповага членів сімї.
·               Справедливість у оцінюванні вчинків.
·               Шана померлим родичам.
·               Перехід родинних коштовностей з покоління в покоління.
·               Підтримання позитивних емоцій в сімї.
·               Відзначення днів народження членів родини.
·               Духовне вдосконалення.
·               Приготування страв національної кухні.
·               Використання у святкові дні національного одягу.
8.                З батьківської хати розпочинається пізнання світу. Тут ми навчаємося цінувати хліб і сіль, поважати старших, шанувати батька й матір, бути терплячими, чесними і роботящими. І куди б ми не пішли від батьківського порогу, ніколи не забудемо рідну домівку.

Ми починаємось з любові, яку мережили батьки,
Вона у пісні колисковій, ішла стежками крізь роки.
Вона у хаті найтеплішій, де ми так швидко проросли,
Там, де земля за всіх рідніша, там, де нас рідні берегли.
Там, де чекають тато й ненька, там, де ялинка у дворі.
І завжди рано-пораненьку на них сідає дві зорі.

9. Ви, діти, щасливі, що народилися і живете на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – Україні.
    Багато наших земляків у віршах і піснях розкривали душу українського народу. Пісні М.Вербицького «Ще не вмерла України»  судилося стати національним Гімном України. (Ст. 20 Конституції України).
    Конституція – Основний Закон держави.
Нова Конституція України була прийнята 28 червня 1996 року.
    Про утвердження нашої державності і самостійності свідчить і те, що ми маємо малий герб України – тризуб і жовто-блакитний прапор.
-                     Ви, діти, наймолодші сини і дочки нашої Вітчизни. Майбутнє України у ваших руках. Від вас залежить, яким воно буде.
-                     Гронування  «Кольори прапора»:
Синій – вода, небо, волошки, незабудки …
Жовтий – сонце, лан пшениці, зерно, соняшник …
-                     Творча робота «Малюємо тризуб».
10.           Розсипанка
Х*Ч  М*Л*Й  Я,  Н*В*Л*К*Й,
З*Т*  Д*БР*  ЗН*Ю,
Щ*  КР*Й  Р*Д*Н*Й  -  УК*А*Н*,
Я  Ї*  К*Х*Ю.
11. Рослини-символи
 До рослинних символів відноситься верба, дуб, тополя, калина, мальва, барвінок, чорнобривці, любисток тощо. З рослин дівчата плели віночки, і кожна квітка в них щось символізувала.
Деревій – нескореність,
Ромашка – доброту і ніжність,
Калина – красу та дівочу вроду,
Барвінок – життя,
Любисток – людська відданість,
Чорнобривці – вроду,
Безсмертник – довголіття,
Незабудка – память,
Ружа – любов.
12. Вікторина «Моя Україна»
- Хто є авторами слів і музики Державного Гімну України?
- Що означають кольори в українському прапорі?
- Яка найбільша річка України?
- Які моря омивають кордони нашої держави?
- Назвіть гори на території України.
- Хто автор рядків: «Можна все на світі вибирати, сину,
                                  Вибрати не можна тільки Батьківщину»?

ІV. Рефлексія







Нормативні документи щодо національно-патріотичного виховання:


Немає коментарів:

Дописати коментар